Медіація – мертвий чи живий інструмент досудового врегулювання спорів

9 Июл

В статье рассматривается институт медиации. В частности, упоминается законопроект “О медиации”. Статья интересна неоднозначностью и проблемным характером некоторых вопросов, проанализированных автором.

І знову медіація… Нарешті доче­калися певних новаційних кроків га зрушень у порядку врегулюван­ня досудового розгляду спорів. Як би не критикували нинішню владу, все ж таки і в неї з’являються світ­лі ідеї, спрямовані на полегшення роботи бізнесу. Наші юристи-законотворці, вони ж парламентарії, за­горілися благородною ідеєю повер­нути в Україну інститут медіації, адже останній існував на території України ще за часів Київської Русі, Запорізької Січі та царської Росії, але з приходом більшовиків при­пинив своє існування. Наразі інсти­тут медіації широко застосовується переважно у країнах англосаксон­ської правової сім’ї, і це пов’язано з тим, що правова природа медіа­ції більше підходить прецедентному праву. Проте я не вбачаю великих проблем у здійсненні імплемента­ції інституту медіації в континен­тальну систему права, що, в свою чергу, підтверджується законотвор­чою практикою європейських кра­їн. Натомість втілювати дану імпле­ментацію необхідно з урахування соціальної складової свідомості сус­пільства та бізнесу.

І ось 19.04.2012 р. Верховною Радою України зареєстровано останній проект Закону України «Про медіацію», внесений народ­ними депутатами України С.В. Ківаловим та В.А. Бондиком (ре­єстраційний номер 10301-1). Вносячи даний законопроект, наші законотворці, я так розумію, переслідували благородні замисли повернути принципи медіації в Україну і закріпити їх на законодав­чому рівні. Оскільки останні мають право на життя, бо в тому чи в іншо­му вигляді медіація в Україні існує і без прийняття спеціального закону.

Поширення «медіації» мало місце у вигляді обов’язкового до­судового вирішення спорів, поки Конституційний Суд України у своєму рішенні від 09.07.2002 р. № 15-рп/2002 (справа про досудо-ве врегулювання спорів) вирішив, що досудове врегулювання спорів є необов’язковим, у зв’язку з чим підстави для обов’язкових перего­ворів та переписки під час досудо­вого вирішення спорів відпали самі собою. Натомість, це жодним чи­ном не вплинуло на застосування принципів медіації, оскільки нара­зі медіація широко застосовується в сімейних та господарських пра­вовідносинах, де простіше спочат­ку домовитись і знайти компроміс, тим самим уникнути сплати судо­вих зборів та гонорарів адвока­там. Існує медіація і в криміналь­ному процесі у вигляді примирення сторін як підстава для звільнення від кримінальної відповідальнос­ті, а також під час розгляду трудо­вих спорів.

Утім, чи запрацює медіація як спеціальний інститут, закріпле­ний на законодавчому рівні – за­лежить від парламентаріїв, оскільки я не впевнений, що представники великого бізнесу погодяться дові­рити вирішення свого багатоміль­йонного корпоративного спору ві­сімнадцятирічному юнаку, в якого за спиною, окрім курсів медіатора, нічого немає (ст. 14 проекту закону вимоги до медіатора) або особі упо­вноваженому медіатору без вищої юридичної освіти, яка взагалі впер­ше в житті почула слова «закритий недиверсифікований корпоратив­ний інвестиційний фонд», а їй треба там щось поділити. Тобто логічно, що сантехніку не можна довіряти займатися корпоративними спо­рами, тут повинен діяти фахівець, який не тільки чув про назву «за­критий недиверсифікований кор­поративний інвестиційний фонд», а й знає його принципи дії.

У випадку кваліфікації медіа­тора доцільно б було встановити жорсткіші вимоги до кандидатів: мінімум 5-7 років досвіду роботи, обширне тестування на допуск до проходження курсів (не маю нічо­го особистого, проте я не впевне­ний, що юрист ЖЕКу розуміється на векселях, договорах ЗЕД та ін­ших специфічних галузях права), розділити медіаторів на галузі пра­ва, займатися виключно однією або двома напрямами спорів (сімейні та договірні тощо). І ось тоді, коли бізнес буде розуміти, що його пи­танням займається особа з коло­сальним досвідом судових справ, досвідом ведення переговорів, має значний стаж роботи і гарну діло­ву репутацію – бізнес піде до меді­атора і довіриться йому.

Стосовно обов’язкової участі уповноваженого медіатора в кримі­нальному процесі справді непогано 5 було вести обов’язкову участь медіатора в кримінальному про-десі, але за умови, що підсудний або обвинувачений відмовився від адвоката. А за наявності ад­воката, котрий набагато краще орієнтується в кримінальному процесі, краще надати йому дану функцію, це допоможе зберегти таємницю переговорів, яка збе­рігати меться як адвокатська таємниця.

Не зайве було б переглянути свою позицію щодо обов’язкового залучення медіатора та проведен­ня процедури медіації у разі від­криття судом першої інстанції провадження у справі про розі­рвання шлюбу, оскільки це є пря­мим порушенням прав особи на судовий захист, бо в даному ви­падку процес медіації затягува­тиме судовий розгляд спору тим самим позбавляй особу права на створення нового шлюбу, а та­кож спричинить додаткові не­потрібні витрати сторін тощо. Слід зазначити, що держава може стимулювати вирішення правових спорів у межах досудо-вих та судових процедур, однак їх використання є правом, а не обов’язком особи, яка потребує такого захисту.

Критикувати, звичайно, легше, ніж хвалити, тема до­сить нова для українського за­конодавства, однак слід зазна­чити і про наявність у даному проекті й позитивних зрушень у процедурі досудових спорів. Одним з них є можливість сторін перестрахуватися в угоді про про­ведення медіації від майбутніх су­дових спорів та взаємних претен­зій і як наслідок спати спокійно, не чекаючи удару в спину. Тобто дана угода матиме силу юридич­ного документа з певними гаран­тіями, в якій сторони закривають проблемні питання і вирішують спір. Головне, щоб функція медіа­тора при укладанні даної угоди не зводилася до формального заві­ряння угоди печаткою медіатора, оскільки, як зазначалося вище, довіри до нього поки що немає.

З огляду на вищевикла беручи до уваги те, що інс медіації не буде зайвим у сучасній правовій системі Укрїни звертаюся до Вас, шановні парламентарії, з проханням не зупинятися на досягнутому, розвивати свої благородні прагнення і прийняти справді робочі закон «Про медіацію», який буде дієвим та живим механізмом під час досудового врегулювання спорів.

Автор: О. Волошин

Источник: Юридична Газета. – 2012. – № 27. – С. 15 – 16.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *